در پی مرگ علیرضا پسر شاه ایران، یک پرونده شگفت انگیز بسته شد


لورالین رینر

برگردان از فرامرز دادرس

دوشنبه هفتم فوریه 2011، دادگاه شهر دارگینیان در فرانسه برای رسیدگی به پرونده پسر جوان شاه ایران که در چهارم ژانویه 2011 ، در سن چهل و چهار سالگی به زندگی خود پایان داد تشکیل نشد.

به گفته نشریه وار ماتن، برادر رضا پهلوی بایستی به اتهام یاری نرساندن به  کسی که در خطر بوده در این دادگاه محاکمه می شد، ولی پس از درگذشت وی این پرونده بسته شد.

این دادگاه سه سال پیش در سال 2007 برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده بود. دوست دختر جوان علیرضا، در شب هشتم تا نهم اکتبر 2007، در شهر ساحلی سن تروپه در جنوب فرانسه بر اثر مصرف داروهای اعصاب فوت می کند. بررسی های پزشکی قانونی و کالبد شکافی  نشان داد که این دختر جوان  پس از مصرف دارو های اعصاب  و چهار تا پنج ساعت تلاطم فوت کرده است.

دادگاه فرزند فرح دیبا، را مظنون به سهل انگاری می کند و می گوید که او در حالیکه در کنار این دختر جوان بوده واکنشی از خود نشان نداده است.

علیرضا، توضیح داده است که در آن هنگام خواب بوده و متوجه نشده است، دادگاه در آغاز از تعقیب وی خودداری می کند، ولی قاضی تحقیق، پرونده را به شعبه جنحه می فرستد. در گذشت علیرضا پهلوی در ژانویه این پرونده را مختومه اعلام کرد.

گفته می شود که دومین بخت جانشینی در سلسله مراتب پادشاهی ایران، شخصی حساس و مهربان بوده است. سلسله رویداد های مصیبت وار؛ تبعید و مرگ پدر و خواهر، وی  را در یک بحران روحی غیر قابل تحمل فرو برده بود و مرگ دوست دختر وی نیز به این ها افزوده شد و بر دوش وی سنگینی می کرد، و یک حالت احساس جرم بوی دست داده بود. او که به روز های از سرگیری دادگاه نزدیک می شد خودکشی کرد، تاًیید این مسئله سر نخی خواهد بود، ولی پرسش بی پاسخ مانده است...

بیستم بهمن- نهم فوریه 2011

 

منابع خبر:

http://www.purepeople.com/article/mort-du-fils-du-shah-d-iran-un-etonnant-proces-clos-suite-a-son-suicide_a73570/1

http://www.varmatin.com/article/draguignan/draguignan-le-deces-du-fils-du-shah-d%E2%80%99iran-clot-un-proces-correctionnel

 


February 10th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی